Nederlanders geven een inkijkje in hun kerstkeuken, shared dining wint van het klassieke kerstmenu en influencers zijn de nieuwe kerstkoks.
Rotterdam, 3 december 2025 – Wat we deze Kerst op tafel toveren wordt steeds minder bepaald door traditie alleen. Shared dining wint fors terrein ten opzichte van het klassieke kerstdiner, sociale media verslaan het kookboek als belangrijkste bron van receptinspiratie en ook betaalbaarheid weegt zwaar mee in de keuzes die we maken. Dat blijkt uit het onderzoek van influencer agency House of Foodies. In samenwerking met bekende food creators en een breed netwerk van hobbykoks en micro-influencers reageerden maar liefst 5.000 volgers op de vraag naar hun kerstplannen dit jaar,de favoriete gerechten, aanpak en guilty pleasures. Het resultaat: een rijk beeld van hoe kerst in 2025 niet alleen op smaak, maar ook op contentgedrag en sociale beleving wordt vormgegeven: aan tafel én in de feed.
Voor het trendreport Kerst: aan tafel & in de feed raadpleegde House of Foodies de achterban van bekende food influencers als @LeukeRecepten, @LekkeretenmetLinda, @FrancescaKookt en @MarijePeek. Via polls, Q&A’s en mini-surveys op Instagram namen 5.000 consumenten deel aan de survey. Daarnaast zijn extra inzichten verzameld via het Smaakmakers-panel van House of Foodies: een diverse groep van hobbykoks, thuiskoks en micro-influencers uit het House of Foodies-netwerk.
Shared dining wint van klassiek
• 37% gaat dit jaar voor shared dining of borrelplanken
• Het klassieke 3-gangenmenu blijft met 34% populair onder fijnproevers
• Gourmetten blijft een stabiele nostalgische keuze (14%)
Influencers zijn de nieuwe kerstkoks
• 49% haalt receptinspiratie van Instagram, TikTok of via food creators
• Vergeleken met online zijn kookboeken (7%) en supermarkten (9%) veel minder
in trek
Tijd mag het kosten — maar het moet wel leuk blijven
• De meerderheid (48%) kookt 1–3 uur; slechts 5% staat de hele dag in de keuken
• Gerechten worden vaker verdeeld onder gasten: samen koken is het nieuwe
samen eten
Herkenning met een twist
• 39% wil vertrouwde gerechten met een creatieve draai
• 28% kiest elk jaar iets nieuws, terwijl traditie (24%) iets terrein verliest
• 10% noemt betaalbaarheid expliciet als factor bij het kerstmenu
Kerst = familie
• 84% viert kerst met familie, vaak meerdere generaties aan tafel
• Content die inspeelt op herkenning en verbondenheid scoort het best
Noot voor de redactie (niet voor publicatie)
Het trendreport Kerst: aan tafel & in de feed is op aanvraag beschikbaar en bevat
naast insights ook visuals, creatorsquotes en tips met Kerstinspiratie. Neem voor meer
informatie over dit onderzoek contact op met Valentine de Jong, Managing Director
House of Foodies.
e-mail: valentine@houseoffoodies.nl
tel: 06-48352489

